Optimaal communiceren vanuit jouw ledenorganisatie: hoe doe je dat? (workshops op 21 juni 2018)

Tijdens dit dagvullend programma behandelen drie ervaren lesgevers hoe je jouw organisatie optimaal in het daglicht zet bij leden en andere stakeholders. We focussen op 'schrijven voor het web', 'hoe in de pers komen?' en 'sociale media voor ledenorganisaties'. Bijzonder aan deze opleidingsdag is dat er specifiek gefocust wordt op de specifieke dynamiek die in ledenorganisaties heerst.

Hoe communiceer je als vereniging met je leden? Hoe zorg je ervoor dat ze betrokken worden en blijven? Op welke manier communiceer je met andere stakeholders en welke kanalen zet je hiervoor in?

Tijdens de 3 sessies op 21 juni krijg je antwoord op deze vragen. Het programma ziet er als volgt uit.

09u10 - 10u30: Schrijven van sterke webteksten voor leden en stakeholders (workshop 1,5u/ voormiddag)

Schrijven voor het web is een totaal ander proces dan een tekst schrijven voor print. In deze workshop leer je vlotte online berichten schrijven die je leden en stakeholders aanspreken en aanzetten tot verder lezen.

  • Wie is de lezer?
  • Hoe leest de surfer op het beeldscherm?
  • Actief en persoonlijk
  • Eenvoudig schrijven
  • Tekstopbouw
  • Opvallende titels en intro's maken
  • Interessante cases

Nathanëlla Monsaert heeft een opleiding als journaliste en grafisch vormgeefster. Vanuit verenigingsmanagementbureau 2Mpact werkt ze al meer dan zes jaar aan het optimaliseren van de communicatie voor verschillende ledenverenigingen (website, nieuwsbrieven, persberichten, folders, jaarrapporten ... ).  Ze treedt ook al meer dan vijf jaar op als docente in deze onderwerpen (zo gaf ze reeds opleidingen in de BSAE Academy, maar ook 'in company': bv. bij Diabetes Liga, Vlaams Milieu Maatschappij, Grondwijzer vzw, VVSG, Fietsersbond ...)

Laat je alvast inspireren door haar 25 tips voor schrijven voor het web.

10u45 - 12u15 Hoe komen we in de pers met onze organisatie? (workshop 1,5 uur/ voormiddag)

Als ledenorganisatie is het belangrijk om ook bij het grotere publiek bekendheid te winnen. Hoe zorg je ervoor dat je als organisatie in de pers komt?

  • Hoe ziet de wereld van de journalist eruit? En wat betekent dit voor een vereniging?
  • Op welke manier kan een vereniging het leven van de journalist makkelijker maken en zo sneller in de pers komen?
  • Welke kanalen zet je het best in om de journalist te bereiken? Welke niet?

Jeroen Naudts is zelfstandig adviseur strategische communicatie. Daarnaast is hij lector communicatiemanagement aan de Arteveldehogeschool. Jeroen komt vanuit de overheidscommunicatie (heeft onder meer de 'rebranding' van het merk provincie Antwerpen). Hij  volgt continu de nieuwste ontwikkelingen binnen communicatie op.

13u15 - 16u15 Broodjeslunch

13u15 - 16u15 Sociale media voor ledenorganisaties (workshop 3u/ namiddag)

Hoe zet je als ledenorganisatie sociale media professioneel in? Nadja Desmet is sociale media strateeg en de oprichtster van Socialemediaburo.be. Zij heeft meer dan 10 jaar ervaring bij onder meer VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten) en de FOD Binnenlandse Zaken.

Welke uitdagingen ledenorganisaties aangaan op vlak van sociale media, lees je in het artikel 'Social media en ledenorganisaties: een LAT-relatie of een moeilijk huwelijk?' (door Marc Mestdagh, community-expert).

Praktisch?

  • 21 juni 2018, 09u00 tot 16u30
  • Bedrijvencentrum De Punt, Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge (wegbeschrijving)

Tarieven:

Volledige dag workshops:

375€ voor BSAE-leden (excl. Btw)

400€ voor collega’s BSAE-leden (excl. Btw)

450€ voor niet-BSAE-leden (excl. Btw)

Voormiddag (workshops webteksten & hoe in de pers komen) of namiddag (workshop sociale media):

200€ voor BSAE-leden (excl. btw)

225€ voor collega's BSAE-leden (excl. btw)

250€ voor niet-BSAE-leden (excl. btw)

 

GELIEVE IN DE OPMERKINGEN TE NOTEREN OF U VOOR DE VOOR- EN/OF NAMIDDAG INSCHRIJFT!

Opmerking

Voor alle verenigingsprofessionals