Jongeren vandaag: een onverenigbare generatie?

24-01-2017

Het lijkt steeds moeilijker om jonge vrijwilligers te vinden die hun vrije tijd willen investeren in de vereniging. Het lijkt alsof de jongste, ook wel zappende generatie genoemd, zich door niets of niemand laat vatten. Op die manier lijkt de zoektocht naar jonge bestuurders voor onze verenigingen meer op een aflevering van ‘Mission Impossible’. Nochtans zijn er verenigingen die bewijzen dat het wél kan.

Wij zijn geen scoutsvereniging hoor!

Soms riep onze voormalige CEO van UNIZO: Wij zijn hier geen scoutsvereniging hoor! Dat was slecht nieuws voor ons. Want hij bedoelde hiermee dat we meer professionaliteit aan de dag moesten leggen. Die ex-CEO is niet te onderschatten, want ondertussen is hij onze federale minister van Economie. Maar met die verwijzing naar de scouts had hij het toch behoorlijk verkeerd voor.

Tijdens de vele interviews, die ik afnam in voorbereiding van mijn pocket Succesvol verenigingsmanagement in vijf stappen, liep ik Jan Van Reusel tegen het lijf van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Hun mission statement luidt als volgt: Wij zijn scouts en gidsen, meisjes en jongens, elk met een eigen verhaal. Iedereen kan erbij. We gaan samen op verkenning en durven tuimelen in het leven. De natuur is onze troef. We geloven in onszelf, in elkaar en in iets meer. Schitterend toch? De begeestering druipt er zo van af.

Er zijn vandaag 75.000 scouts (jongens) en gidsen (meisjes) in Vlaanderen! Hoe rijm je de traditionele waarden van de scoutsbeweging met een generatie jongeren die op het eerste gezicht van de ene naar de andere belevenis wil zappen? Jan Van Reusel, de communicatieverantwoordelijke van de Scouts, typeert de huidige groepsleiding die tot de Generatie Z behoort: “Ze zijn geboren in een tijdperk waar het internet en mobiele telefonie alomtegenwoordig zijn. Ze zappen zich in geen tijd door een enorme hoeveelheid informatie. Ze werken meer gemoduleerd, mobieler, instant (hier en nu!). Niet met minder inzet, wel anders gericht. Daarom kiezen wij voor een gedifferentieerder vormingsaanbod voor de groepsleiding, met kortere thematische cursussen op verschillende locaties ‘dicht bij huis’ in plaats van, zoals vroeger, de lange vormingsweekends op een ver afgelegen plaats.”

Wat kunnen we leren van het ‘kookboek’ van de Scouts?

Scouts en Gidsen geven jongeren de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen, met vallen en opstaan. De meeste verenigingen hebben hun mission statement mooi uitgeschreven, maar vertalen die naar concrete actieplannen op een zeer verticale Top - Bottom wijze. Er is weinig ruimte voor de vrijwilligers om één of ander in vraag te stellen. Vooral voor de huidige zappende generatie lijkt dit een onoverkomelijke hindernis te zijn.

De Scouts hanteren een flexibel verenigingsmodel. Er zijn bepaalde grondvoorwaarden waar men niet mag van afwijken. Maar daarbinnen zijn het de vrijwilligers die bepalen hoe men die doelstellingen kan halen. Jan Van Reusel van de Scouts en Gidsen Vlaanderen: “Wij stellen onze spelregels voor als een kookboek. Als je echt niet weet hoe je pannenkoeken bakt, dan raadpleeg je een kookboek. In een kookboek staan ook niet alle mogelijke ingrediënten die je kan gebruiken en een aparte smaak geven aan je gerecht. Het kookboek mag niet beletten dat men zelf met de nodige creativiteit de meest smakelijke gerechten kan serveren.”

Socioloog en auteur van het boek Succesvol verenigingsmanagement in 5 stappen Luc Ardies geeft op 16 februari 2017 tal van tips en voorbeelden rond verenigingsmanagement. Schrijf je nu in.

Praktische info: donderdag 16 februari in het bedrijvencentrum De Punt, Kerkstraat 108, 9050 Gentbrugge van 13u00 tot 17u00.