Workshop Interne Communicatie in teams van verenigingsprofessionals (Antwerpen)

Interne communicatie is belangrijk. En dat geldt ook voor ledenverenigingen. De focus van de workshop ligt op interne communicatie in een team van verenigingsprofessionals (eventueel uitgebreid naar de groep van actieve bestuurders) en de eigenheid hiervan: hele kleine teams met medewerkers met verschillende rollen (administratie, communicatie, …) of grote(re) teams met departementen, afstemming tussen experten/staf, secretariaat en communicatie- of eventmedewerkers, teams met medewerkers van het eerste uur en (jonge) nieuwkomers, de communicatielijnen naar actieve bestuurders, ...

Wat is interne communicatie en hoe kan je er met het hele team voor zorgen dat deze zo vlot mogelijk verloopt? Tijdens deze sessie gaan we hier dieper op in met een theoretisch kader, maar ook heel praktische en concrete tips om het in de praktijk aan te pakken.

>>> We spelen in op concrete issues eigen aan een team van professionals in een ledenvereniging, zoals kenniswerkers, de relatie tussen inhoudelijke medewerkers (experten/staf) en event- of communicatiemedewerkers, de relelatie secretariaat en dienstverlening, ... Door het interactieve opzet kunnen we aandacht hebben voor specifieke elementen als hele kleine teams, teams met medewerkers van het eerste uur en nieuwkomers, grote(re) teams met departementen of eventuele medewerkers 'op afstand' in afdelingen of actief op het terrein bij leden.

Wat zal aan bod komen?

  • Hoe bepaal je doelstellingen van interne communicatie?
  • Is het belangrijk om (interne) doelgroepen af te bakenen? En hoe begin je hieraan?
  • Welke soorten informatie bestaan er binnen een organisatie en via welke kanalen communiceer je ze het best?
  • Hoe pak je communicatie bij veranderingen aan?
  • Praktisch stappenplan om de aanpak van interne communicatie binnen je ledenorganisatie te verbeteren.

Opgelet: de focus ligt op interne communicatie vanuit HR van een ledenorganisatie. De focus is NIET governance (relatie bestuur en professional) of communicatie met de leden in de vereniging (we houden wel rekening met de eigenheid hiervan)

Lesgever Jeroen Naudts stemt de workshop specifiek af op de context van ledenverenigingen. Er wordt tijd gemaakt om in te gaan op jullie vragen en cases. David Nassen, coördinator van BSAE en met meer dan 10 jaar ervaring als directeur van een ledenvereniging en samenwerking met diverse teams van ledenverenigingen en sectororganisaties, zal mee de vertaalslag maken naar de praktijk met voorbeelden en uitwisseling met de deelnemers rond cases.

Jeroen Naudts is zelfstandig adviseur strategische communicatie. Daarnaast is hij lector communicatiemanagement aan de Arteveldehogeschool. Jeroen komt vanuit de overheidscommunicatie. Hij volgt continu de nieuwste ontwikkelingen binnen communicatie op.

Praktisch

Wanneer?  Donderdag 7 mei 2020, van 09u30 tot 12u30

Waar? KAVA Congrescentrum, Consciencestraat 41, 2018 Antwerpen

Prijzen?

Dit is iets voor mij! Ik doe mee en schrijf me nu in:

  • 200 euro
  • 170 voor leden BSAE en collega's

Na 07/04/2020

  • 250 euro
  • 200 euro voor leden BSAE en collega's

    Kostprijs exclusief btw, maar inclusief broodjeslunch en lesmateriaal