“Zorg ervoor dat je digitalisering niet alleen papier vervangt, maar dat het ook je organisatie ondersteunt in de dagdagelijkse werking en dienstverlening.”
Procurios is de nieuwste partner van BSAE. Het Procurios Platform biedt een online totaaloplossing bestemd voor verenigingen met alles op één centrale plek (ledenadministratie, communicatie, rapportage, facturatie, …). James Ross, digital architect bij Procurios België, geeft meer uitleg.
Waarom werden jullie partner van BSAE?
“BSAE is een gerenommeerde naam in het verenigingsleven, het was dan ook vanzelfsprekend voor ons om een samenwerking aan te gaan. Procurios is specifiek gericht op verenigingen en de samenwerking brengt ons dichter bij de verenigingen voor wie we een verschil kunnen maken met ons Procurios Platform.”
Waarover kunnen jullie inzichten en expertise delen met de BSAE-leden?
“Onze interne kennis is vrij breed en het wordt tijd dat we die ook delen! Naast CRM- en website strategie, hebben we heel wat expertise over ledenbetrokkenheid, marketing en eventorganisatie. Daarnaast zorgen we dagelijks voor betere werkprocessen binnen organisaties. Dat geeft hen de mogelijkheid om efficiënter en doelgerichter te werken.”
Wat zijn volgens jullie de grootste uitdagingen op vlak van digitalisatie voor ledenorganisaties op dit ogenblik?
“Veel tools en middelen die doorgaans beschikbaar zijn, zijn niet geschikt voor verenigingen. Vaak zijn ze te complex, duur en te commercieel ingesteld om echt een totaaloplossing te bieden. Dat zorgt ervoor dat organisaties alleen maar reactief werken in plaats van proactief. Een gebrek aan strategie, ambitie en inzicht in de vele werkprocessen zijn ook knelpunten die een grote rol spelen. Om dit essentiële deel op punt te hebben, is een goede ondersteuning erg belangrijk.Daarnaast zien we ook dat de Raad van Bestuur vaak stokken in de wielen steekt als het aankomt op innovatie. Ze houden vast aan oude gewoontes, die in de weg staan voor de vooruitgang van een organisatie.”
Welke evolutie hebben jullie op vlak van digitalisatie gezien bij verenigingen en verenigingsprofessionals de voorbije vijf jaar?
“Verenigingen lopen meestal wat achter op profit organisaties. Toch zien we dat verenigingen rustig, maar zeker een inhaalbeweging maken. Veel organisaties gebruiken vandaag de dag al een mailing tool, of hebben al een soort CRM in gebruik. Dat was vroeger heel anders. Maar er zijn nog hele grote stappen te nemen in het automatiseren van vaak voorkomende en tijdrovende taken.”
Welke ultieme tip zou je een vereniging(sprofessional) geven die bouwt aan een nieuwe digitale omgeving voor zijn/haar organisatie?
“Ga niet alleen op zoek naar digitalisering. Zoek naar een totaaloplossing die ook toekomstbestendig is. Een goede en betrouwbare partner is daarbij minstens even belangrijk. Iemand die meedenkt en een kritische blik werpt is van onschatbare waarde. Zorg er dus zeker voor dat je digitalisering niet alleen papier vervangt, maar dat het ook je organisatie ondersteunt in de dagdagelijkse werking en dienstverlening.”
“Heel wat zaken (zoals marketing automation) die vroeger erg ver weg leken, zijn eigenlijk veel dichterbij dan je denkt!”