Big data en ledenorganisaties: hoe haal je er het meeste uit?

maandag 13 september 2021

“Associations are good at collecting data, but they’re less adept at analyzing it or knowing what to do with the gold mine of information they have.” (1) Maar dat verandert gelukkig zienderogen. Steeds meer organisaties houden data op een gestructureerde manier bij waardoor ze er veel kennis en waarde kunnen uithalen om hun leden verder te engageren en aan zich te binden.

Op dinsdag 28 september organiseert BSAE een online powersessie (van 2 uur) over hoe je kan evolueren naar een datagedreven ledenorganisatie.  We laten hiervoor expert ter zake, Peter Depypere van element61, aan het woord.

Zich onderscheiden op kennis is niet altijd meer de Unique Selling Proposition van de ledenorganisatie. Werken met Big Data biedt een dimensie die de leden op zich niet of minder makkelijk zelf kunnen realiseren. De verenigingsprofessional heeft het voordeel een breed, sectoraal vogelperspectief te kunnen innemen. Maar wellicht mogen we niet de fout maken te denken dat Big Data “alle data” zijn. Welke soorten data heb je, wat kan je ermee doen en vooral, waarom moeten we hiermee aan de slag?

Het maken en opvolgen van standpunten en dossiers, het inrichten van domeinspecifieke opleidingen en het creëren van waardevolle ‘content’, gebaseerd op correcte data en cijfers, verwerkt tot bruikbare inzichten, zijn standaardtaken van de verenigingsprofessional. De stap naar het werken met Big Data is dus maar een kleine stap. Interessant wel om te weten hoe een verenigingsprofessional het best optreedt als verzamelaar, filter, curator van die data.

Leden kunnen evenzeer een belangrijke rol spelen in dit proces. Zij beschikken zelf ook over veel data, maar kunnen ook binnen co-creatieve trajecten een databron zijn om op een geaggregeerde manier deze data te kunnen valoriseren.

Verenigingsprofessionals zijn toekomstwerkers. Het brede speelveld in kaart brengen en monitoren ligt volledig binnen het takenpakket van de verenigingsprofessional.

Valorisatie, validatie, kortom: van data naar betekenis/waarde gaan is wellicht de grootste uitdaging als er met Big Data gewerkt wordt. Hoe bouw je een sterke en vooral duurzame strategie uit die tot betere beslissingen kan leiden binnen de organisatie zelf (ledenwerking, voordelen, diensten), maar ook voor de leden (aanpak van lobby, co-creatieve en innovatieve trajecten…), los van een beter ‘member experience’.

Tot slot is er nog één element waar we het niet over gehad hebben en dat is de impact van Artificiële Intelligentie. Verenigingsprofessionals kunnen dan wel veel en sterk gezond menselijk verstand hebben om waardevolle interpretaties te maken, maar hoe kan AI een rol spelen?

“The tipping point for Big Data analytics for associations is when business users have access to tools that let them combine what they are good at—asking the right questions and interpreting the results—with what machines are good at: computation, analysis, and statistics using large datasets.” (2)

*    *    *

* Referenties (o.m.):

(1) https://associationsnow.com/2014/06/sift-skills-the-value-of-big-data-for-associations/

(2) https://associationanalytics.com/2014/09/02/whats-the-big-deal-about-big-data-for-associations/

https://associationanalytics.com/2018/10/09/text-analysis/

https://360livemedia.com/2017/07/25/how-to-use-data-to-deliver-better-experiences-for-members/

Wij zijn big data, Sander Klous en Nart Wielaard (Business Contact 2014)

« Terug