Website als uithangbord voor je ledenorganisatie
De website van je organisatie, het is dikwijls de eerste kennismaking met je organisatie. Een niet te onderschatten onderdeel van je werking dus. Hoe zorg je ervoor dat die je doelpubliek aanspreekt en dat je de lezer geboeid houdt? Dat was de focus van de workshop ‘Webschrijven en digitale nieuwsbrieven voor ledenorganisaties’ op 31 mei, gegeven door experte Delphine Van Belleghem (social media freelancer en communicatietrainer).
We geven je hier enkele basisprincipes mee als het gaat over het schrijven voor het web:
- Het draait niet om jou! Spreek niet over je organisatie, het gaat over je publiek
- Denk vanuit je doelgroep: Wie zijn ze? Welke vragen en noden hebben ze?
- Sta steeds stil bij het doel van je specifieke tekst. Wil je inspireren, entertainen, informeren of overtuigen?
- Kan je aan de slag met het schrijven? Dan hou je rekening met de basisprincipes dat je tekst vindbaar, scanbaar, leesbaar, deelbaar moet zijn.
- Belangrijk: wil je echt scoren met je goede teksten? Zorg er dan eerst en vooral voor dat je website technisch volledig in orde is.
De aanwezigen gingen naar huis met heel wat tips, kennis en tools om aan de slag te gaan. Op 25 oktober verzorgt Delphine Van Belleghem ook een workshop over ‘Strategisch sociale media inzetten voor je ledenorganisatie.’ Alvast ook een aanrader!
Delphine gaf tijdens de sessie ook haar favoriete Chrome Extensies prijs, die haar tijd helpen winnen. De oren waren met gespitst. Delphine schreef erna een blogbericht over ‘7 robotjes om Tijd te winnen als communicatiemedewerker’.